Tällainen oli Eternautti vuonna 1957
Héctor Oesterheld esitteli Eternautin vuonna 1957 lukijoille nimellä ”Una cita con el futuro: El Eternauta, memorias de un navegante del porvenir” (”Kohtaaminen tulevaisuuden kanssa: Eternautti, huomispäivän purjehtijan muistelmat”).
Sen
minkä Eternautti
nimessään menetti, se pituudessaan voitti. Oesterheld suunnitteli
tarinasta noin 70-sivun
mittaista. Suursuosittu
jatkotarina lensi
lopulta pitkälle yli alkuperäisen mittansa. Hora
Cero -lehdessä Eternauttia
julkaistiin kaikkiaan 106 numeroa. Käsikirjoittajan
mukaan sarjakuvaromaanin tapahtumat
River Platen stadionista
lähtien syntyivät lennossa.
Kokoelmajulkaisussa
on
350
sivua, ja sitä
varten
tuotettiin uutta taidetta.
Kuitenkin Hora Cero -lehdessä Eternauttia julkaistiin 369 sivua (kyseessä on "virallinen" luku, jossa kolme puolikasta sivua lasketaan kokonaisiksi sivuksi, muutoin tarkka luku olisi 367,5 sivua). Kokonaissivumäärään liittyvä ristiriita selittyy sillä,
että Hora
Cero -lehdessä mm. kerrattiin
edellisten
numeroiden tapahtumia, ja siksi niitä ei ole alkuperäisessä kokoelmaversiossa mukana (oheisen kuvan ruutupari sijoittuisi suomalaisen Eternautin s. 9–10 väliin).
Lisäksi jatkosarjan sivuilla on esitetty julkaisuaikana mm. mainoksia, jotka kokoelmasta on poistettu. Kaikkine poistoineen tarinan sovittaminen kokoelman sivuille on toisinaan vaatinut ruutujen uudelleenjärjestelyä, sekä vuoroin yksittäisten ruutujen venyttämistä tai typistämistä sivusuunnassa.
Oheista
kuvanäytettä (Hora Cero Semanal n:o 16, 1957) voit verrata Suomessa
julkaistuun laitokseen (kts. Eternautin s. 68), joka perustuu pienin
poikkeuksin vuoden 1975 kokoelmajulkaisun originaalisivuihin.
Ensimmäistä ja viimeistä ruutua on venytetty siten, että
päähenkilöiden taustalla näkyy enemmän tähtitaivasta. Alkuperäisten
ruutujen leveys siis usein myös selittää kokoelman puhekuplien muotoa ja
leveyttä.
Knoppitietona lisättäköön vielä, että Eternautin tekstaaja oli Andrés Martín, ja Frontera-kustantajan julkaisujen graafisen ilmeen logoja myöten suunnitteli Abel Guibe. Tältä osin Guibe vastasi myös Editorial Ramírez -kustantajan El Eternauta -antologiasta 1960-luvun alussa. Kyseiseen antologiajulkaisuun palaamme tällä palstalla toisella kertaa.