Eternautin cameo Ciudad-sarjassa

 

Ricardo Barreiron ja Juan Giménezin tieteisklassikko Ciudad (”Kaupunki”, 1982–1991) on vertauskuvallinen ja yhteiskuntakriittinen teos ihmisistä painajaismaisen kaupungin syövereissä. Ciudad-sarjassa on useita viittauksia tieteisklassikoihin, kuten Mad Max -elokuvaan sekä kirjailija J.G. Ballardin ja sarjakuvataiteilija Enki Bilalin töihin.

Ciudad-sarjan viimeisessä tarinassa La salida final (”Viimeinen uloskäynti”) tarinan päähenkilöt kohtaavat Juan Salvon. Lukuisista vuosikymmenten aikana Eternautille osoitetuista kunnianosoituksista Barreiron ja Giménezin työ lienee merkityksellisin. Kohtaamista ei valitettavasti voi kuvata kovin yksityiskohtaisesti, sillä se paljastaisi Eternautin lopetuksen lisäksi liikaa myös Ciudad-sarjasta. Sen sijaan Giménez on esitelty perusteellisesti Kvaak.fi-sarjakuvapalvelun muistokirjoituksessa.


Barreiro kuoli ennen kuin sai päätökseen oman Eternauttinsa ("Odio cósmico", 1999), joka käsiteltiin tässä blogissa jo Universo Eternauta -kokonaisuutta esittelevässä jutussa.

Kunnianosoituksia ei tämän enempää juttusarjassamme esitellä, mutta Marcelo Pulidon käsikirjoittama ja José Massarolin piirtämä El Manuscrito ("Käsikirjoitus", Historieteca y Doedytores, 2016) on pakko livauttaa mukaan, koska sen voi ladata veloituksetta kustantajan sivuilta PDF-muodossa (espanjankielinen, 65 sivua).

Tarinassa Germán (Héctor Oesterheld) saa lapiokouraiset avaruusmuukalaiset kannoilleen, koska tulevaisuudesta saapunut Juan Salvo on paljastanut heidän aikeensa. Tarinasta nauttiakseen on tunnettava alkuperäisen Eternautin tapahtumat.

Suositut tekstit