Eternautin cameo Ciudad-sarjassa
Ricardo Barreiron ja
Juan Giménezin tieteisklassikko Ciudad (”Kaupunki”, 1982–1991) on
vertauskuvallinen ja yhteiskuntakriittinen
teos ihmisistä painajaismaisen
kaupungin syövereissä. Ciudad-sarjassa on useita viittauksia tieteisklassikoihin, kuten Mad Max -elokuvaan sekä kirjailija J.G. Ballardin ja sarjakuvataiteilija Enki Bilalin töihin.
Ciudad-sarjan
viimeisessä
tarinassa
La salida final (”Viimeinen
uloskäynti”) tarinan päähenkilöt kohtaavat
Juan Salvon.
Lukuisista
vuosikymmenten
aikana Eternautille osoitetuista
kunnianosoituksista Barreiron
ja Giménezin
työ lienee merkityksellisin. Kohtaamista
ei valitettavasti voi kuvata
kovin yksityiskohtaisesti, sillä se paljastaisi Eternautin lopetuksen lisäksi liikaa myös Ciudad-sarjasta. Sen sijaan Giménez on esitelty perusteellisesti Kvaak.fi-sarjakuvapalvelun muistokirjoituksessa.
Barreiro kuoli ennen kuin sai päätökseen oman Eternauttinsa ("Odio cósmico", 1999), joka käsiteltiin tässä blogissa jo Universo Eternauta -kokonaisuutta esittelevässä jutussa.
Kunnianosoituksia ei tämän enempää juttusarjassamme esitellä, mutta Marcelo Pulidon käsikirjoittama ja José Massarolin piirtämä El Manuscrito ("Käsikirjoitus", Historieteca y Doedytores, 2016) on pakko livauttaa mukaan, koska sen voi ladata veloituksetta kustantajan sivuilta PDF-muodossa (espanjankielinen, 65 sivua).
Tarinassa Germán (Héctor Oesterheld) saa lapiokouraiset avaruusmuukalaiset kannoilleen, koska tulevaisuudesta saapunut Juan Salvo on paljastanut heidän aikeensa. Tarinasta nauttiakseen on tunnettava alkuperäisen Eternautin tapahtumat.