Eternautti teatterissa


Eternautin merkittävyydestä kulttuuri-ilmiönä kertovat mm. sen useat sovitukset teatteriin ja radioon.

Siro Colli ja Gustavo Alonso ohjasivat näytelmän El Eternauta: El viajero de la eternidad (”Ikuisuuden matkamies”, Teatro de La Comedia de la Provincia de Buenos Aires, 9.11.–9.12.2007).

Teatterisovituksen oli kirjoittanut Jorge Claudio Morhain muutamaa vuotta aiemmin. Tämä sovitus julkaistiin ensin kirjassa Teatro 2001: Concurso Nacional de Teatro Enrique Santos Discépolo (Editorial Corregidor, 2003).

Morhain on julkaissut blogissaan kuvia esityksestä sekä sen mainosjulisteen (jutun kuvituskuva on rajattu julisteesta). Upean otoksen näyttämöltä on julkaissut puolestaan La Nación -lehti. Tarkemmin teatteriesityksen taustoista voi lukea täällä (espanjaksi).


Zona liberada -
näytelmä (”Vapautettu vyöhyke”, 2009) on puolestaan David Rubinsteinin teatteriohjaus. Näytelmän tarina on Eternautin ensimmäisten sivujen innoittama, ja näytelmä kuvaa kotinsa vangeiksi jääneitä ihmisiä.

Teatterinäytelmän taustat, tekijät ja esitykset on listattu täällä (oheinen kuva on kuvaruutukaappaus kyseiseltä Alternativa Teatral -nettisivulta).

 

Martín Martinic Magan ohjasi useita palkintoja voittaneen, 22-osaisen radiokuunnelman El Eternauta: Vestigios del futuro (”Tulevaisuuden rauniot”, Radio Provincia de Buenos Aires, 19.3.–10.9.2010). Kuunnelma lähetettiin Radio Universidad Calf -kanavalla keskiviikkoisin klo 23:30 (Eternautin sivuilla samalle kellonlyömälle ajastettiin ylimääräinen uutislähetys, jota ei koskaan kuulutettu). Osia kuunnelmasta esitettiin myös Héctor Oesterheldin lesken, Elsa Sánchezin elämästä kertoneessa dokumenttielokuvassa La mujer del Eternauta (2011).

Ensimmäisen kerran Eternautti sovitettiin radioon vuonna 1990. Lisäksi Rocío Mendesin koordinoima, 30-osainen radioteatteri julkaistiin sen tuottaneiden poliittisten nuorisoaktiivien (Ateneo Néstor Kirchner) sosiaalisen median kanavilla vuonna 2020.

Suositut tekstit